fördommar om kiruna.....

jag kan bara inte hålla inne det här. VAKNA MED THE VOICE , Visst jätte bra program.
men , varför har dom så jävla mkt föredomar om allt och alla?
Det är inte underhållning. Och som dom säger : nu har vi retat upp hela norrland.. ja det har dom ju rätt i, för här i kiruna iaf så snackar vi aldrig skit om sthlm:are och där snackar dom som tusan om oss i kiruna, av en enda andledning, SNÖN?!!? Är dom så sjukt avundsjuka eller vad?  Hahahah jakob säger : På fredag ska jag upp på snöfestivalen i kiruna, alla har ju en snöfestval nu för tiden, det är ju en stor grej. Man ska ju ha en festival i staden men då är den oftast på sommaren oxå bjuder man dit lite artister oxå är det marknadsstånd och man kan köpa shortor.......... oxå säger han den andra stalkern: grejen är ju den att snöfestivalen är på sommaren i kiruna, men där ÄR det snö på sommaren.  HAHAHAH ursäkta men hur borta får man vara:O senast på KIRUNA FESTIVALEN i sommras så var det 31 +  ute, och idag har det varit 30-  grader. Ja, det är faktiskt riktigt riktigt riktigt varm här när det är sommar, det är som antingen eller, antingen så är det somamr eller vinter. Inte nån slaskvinter med snö som ser ut som smuts och en sommar då det ständigt regnar. HAHA, nej jag förstår att vissa är avundsjuka;)

dom sa dock EN positiv sak om kiruna, det är att vi är så stora till ytan, att vi är som ett eget land men befolkningen är inte så stor men att ytan är enorm. Ja det är ju sant, nåt ni oxå är lite avis på lr? ;) haha, sen äre ju så att det finns sjuhundra olika aktiviteter här i lilla kiruna, som egentligen inte är så litet,det finns otroligt unika saker som norrsken, hundsläde,islandshästar, stigar som man kan gå på nattenkvällen då det är norrsken osv,snowboard och slalom, riksgränsen och alla fina backar som kan ligga utanför ditt fönster om du känenr för att ta på dig slalom skidorna!, vi behöver inte betala en resa till österrike eller vart fan för att få åka i backarna haha,  sen har vi otroligt fint ishotell som bara existerar här, en lång skotersesong och mer än varannan unge har egen skoter här i stan hahah, det har nog inte många i sthlm.  Ja sen är det en hel del men kommer inte på allt nu! Förutom älg o ren safari som man kan tjäna en del på att bara jobba med. Och det gör många turister otroligt intresserade. Med alla vilda djur, vargar bl.a. :)

haha och sen det att det bara finns typ domus, lindex, en sportaffär och vad dom nu sa en till affär, NEJdet finns inte bara det o när dom flyttar stan kommer stan bli 5 gånger större plus att dom kommer bygga ut allt! Jag tycker iaf att det är coolt, flytta en stad vågar inte alla ge sig in på.

Jakob tycker oxå att kiruna är som att åka till ett annat land, tjaa det tycker jag vi ska ta som en komplimang:D hahaha, för att ett annat land? då måste kiruna vara stort, om det är som ett helt land;) hahahah
sen vet vi ju inte hur mycket allmänbildning han har i sin bakgrund när han uttalar sig så men whatever;P

hmmmm ..... att vi har samma mat, samma kläder, alla är lika bleka? det förstod jag inte, jag har då aldrig varit blek i hela mitt liv, haha inte tacka vare solarium  , utan att största delen av kiruna har otroligt bra pigment, eftersom att speceillt vårsolen är så otroligt stark då det reflekterar till snön , jag kan lova er att om ni oxå börjar vara ute hela tiden, kör hundspann o håller igång som  vissa andra ,så behöver man inte flera timmar i veckan i solarium ,utan då kan man faktiskt bara vara ute i naturen, och komma hem med en fin solbränna! Det är jag med om varje år. vår och sommar, solen är starkare än ni tror här. PROVA innan ni säger nåt (:
och norrläningar säger : tjooo,tjoooo, tjooo hahahahah, det är ju ganska självklart. Det är nåt norrläningarna tagit med sig i åraaaaataaaaaaaal, haha, det kan man inte sluta med , det är inte charmigt o det är inte coolt, men det är en egen grej det oxå ;)
och observera att alla inte säger så, gubbarna i stan dom är nog mest så, vissa lite dryga andra jätte trevliga o gud ja dom använder tjoo väldigt väldigt ofta! haha men ungdomarna, samma där ,vissa är studdiga andra är underbara, och sen har vi barnen, fyllda av energi .

Och det är många modiga folk som bor här, kolla tillexempel när dom gör backflip med skotrarna, kan ni vända en skoter 360 i luften? för er som inte förstår, volta med skotern efter att du flygit upp på ett hopp 5 meter i luften? Nej tror inte det va....

haha och när han säger : nu har du retat upp hela norrland! nu kommer vi bli mailbombade , nej dom har ju inte mail i norrland.......

Herreguuuud, vad tror han att kiruna/norrland är för ngt, ett rymdskepp eller? ahahhaha, det är en stad som ingen annan, bara att vi har nåt av ALLT! och en riktigt vit snö, riktig grön sommar.


och jakob tror att han ska flyga i 22 timmar innan han kommer ? haha okej, vart har den här grabben utbildningen? :D hahaha, han kanske inte har nån.
Nej nu är jag taskig, men jag hör väldigt sällan folk som snackar skit om sthlm här i kiruna iaf, och varför ska då dom snacka skit om oss?

är verkligen skoter, snön, folket så mycket att snacka skit om?

Nej... det finns egentligen ingen andledning.. Låt allt vara som det är , prova iaf:) haha.




jag ser iaf en mysig stad när jag kollar på det här :) !
inte bleka tjocka o tråkiga norrläningar. hahaha jag tycker det hurrar om avundsjuka.


snöskulpturerna, finns så många fina!


hundsläde är oxå en unik sak här istan!
vilket jag oxå kör ofta, eftersom jag gör det på mitt sabbatsår ; )


norrsken utanför icehotell


vad sägs omatt sova över på ett ishotell? ;) tusentals personer gör det varje vinter.


ishotellet år 2006, det har allt utvecklats!
tycker ni ska komma o besöka:) det är gigantiskt stort!


och sen dessa urtuffa islänningar som jag oxå själv har en egen av, som står i luleå nu men han är fortfarande min ! Dom finns det oxå gott om här :).




sen den otroligt fina midnattssolen, en sommarbild det här!


detta är oxå en bilden tagen från kirUNA på norrskenet.




Sådär :) nu har ni fått en inblick av vad kiruna EGENTLIGEN är :D

Och jo det är sant, vakna med the voice har verkligen sagt allt detta skit om kiruna, se o hör - http://www.youtube.com/watch?v=yHapZmedl5E


Jaja, jag gillar sthlm, men just precis vakna med the voice stalkers haha, det är inte min grej längre..
men fortsätt snacka skit ni ;)


ska ju iofs kanske in på dansskola där till hösten, får hoppas att alla inte är som domhär!

men man ska kunna stänga ut fördomar oxå, o stå för vartifrån man kommer:)!









nu ska jag se wallander, pusssochkraaam:)(L)

#1 - Anonym

du har så rätt !

#2 - sara

jag hååller helt och hållet med. Dom sitter på stureplan, säkert skit slaskigt ute den dagen , och drömmer om att komma till en vit stad med färsk snö o en varm sol, men dom vågar bara inte erkänna! Själv bor jag på östermalm och hade kunnat byta ut allt för att få komma till kiruna occh bo där sommar som vinter. sommaren är varm o vintern är kall/ varm.. bra som det är!

#3 - Rebecca

Haha, om jag nu ska vara ärlig och dela med mig av min åsikt så är vi i Kiruna lika fördomsfulla (iaf de kretsarna jag umgås i). Jag skrattar åt människor som frågar oss ifall vi tar skotern till skolan eller åker släde med renar ist för att ha bilar..Men medans vi "Kirunabor" Säger något om 08:er eller om skåningar tex så blir det ett jäkla liv. Alla har vi våra åsikter och det är faktiskt riktigt roligt att vara lite fördomsfull ibland..BARA man inte dömer en person helt och hållet !

#4 - pia

jAG HÅller med dig carro, varför kan man inte bara hålla tyst om sin åsikt ? elller åsikt kan man ha det är en annan sak men jag tycker att man ska hålla tyst om sin fördom om man nu har nån. det ger inte någon nytta att säga vad man tycker jämt, sen tycker dom felsta inte som dom säger, det är grupptrycket.. jaja, JAG håller iaf med dig:)!

#5 - vanja

jag tycker att dom i södra delen av landet ska vara mer vänliga:).

#6 - soofie

Oj det var inte ett långt inlägg det inte, haha! :)